måndag 19 oktober 2015

På BB 2, Rummet.

När snittet var klart underverket var ute och de kände sig färdiga med oss nere på operation då rullades vi iväg till uppvaket. Eller, jag rullades, F fick snällt gå och bära på M. På uppvaket fick vi ett eget litet rum. Tydligen är det så de brukar göra efter kejsarsnitt. Både för att pappan skall få vara med mamman och barnet, och för att man inte skall utsätta den lilla nya människan för fler baciller än nödvändigt. Där låg vi ganska länge, först skulle jag visa att jag kunde röra på tårna alltså att bedövningen börjat släppa. Sedan skulle jag visa att jag kunde äta en glass utan att kräkas. Det var den godaste isglassen med colasmak jag någonsin ätit. Och jag lovar att det var den billigaste sorten. Sedan var det den där lilla detaljen med att de skulle hitta ett rum att lägga oss i och det var rummet som gjorde att vi fick stanna på uppvaket i nästan två timmar.
Sedan flyttades vi upp till vårat rum. Där fanns då en resesäng till F. Det fanns inga filtar eller dylikt till honom så det fick han be om för att kunna sova. Rummet hade en skötbordshörna. Där fanns en tunn och enligt mig ganska hård skötbädd. Ett handfat med dushslang och flera sorters desinfektionsmedel och Torky. De lämnade oss själva ganska omgående i vårat rum. Men efter ungefär en timme kom en barnmorska in och visade F hur man skulle byta blöja. Jag låg i sängen halvt borta, fortfarande och hörde henne förklara hur han skulle använda torkyn, bara blöta den lite och noga torka rent runt den lilla pungen och noga i rumpan.
Här är vad de märkt upp skulle finnas i lådorna. Översta lådan: Skötbordsunderlägg, det var alltså plastade underlägg att ha på skötbordet som man slänger om det sölas något. Så att man skall slippa torka av skötbädden.
Andra lådan: 12 st blöjor, det var blöjor från Libero i storlek 1 . Beräknade efter hur många som borde gå åt på tre dagar, alltså 4 på ett dygn. Vi fick be om fler, kanske bytte vi blöjor för ofta men sedan stannade vi ju också en extra natt.
Tredje lådan: 2 skjortor, vita långa sjukhusskjortor till mamman. Jag svettades väldigt mycket och använde bara privata kläder den dagen vi skulle åka hem så ajg älskade de här skjortorna. De är inte snygga men man känner sig inte så himla snygg ändå. De var praktiska och tunna, vilket var precis vad jag ville ha. Det står också att lådan skall innehålla 2 små handdukar. Med små menar de 70X50 handdukar. Antog att de var ifall man fick för sig att bada bebisen på BB. Det gjorde inte vi. Vi vill att M skall lära sig att älska att bada precis som hans föräldrar så vi ville bada honom hemma i lugn och ro med lite mysig stämning.
Fjärde lådan: stora handdukar, precis vad det låter som i lådan fanns två handdukar man kunde använda när man gick och duschade. Nedersta lådan: här fanns 2 extra örngott, eftersom kudden är plastad så kunde det bli lite svettigt och var ganska mysigt att kunna byta. I den här lådan låg också pappersdrag som de ville att man skulle ha under sig som kvinna ifall man blödde igenom. Så att inte lakanet förstördes. Mitt pappersdrag blev en obekväm knöl första dagen då jag inte kunde lyfta på höften när jag bytte ställning utan hasade mig upp och ner i sängen. Jag plockade bort det och lade aldrig dit något nytt. 
Vi ägnade en del tid de första dagarna åt att leta efter kontakter bara för att så småningom upptäcka att den vita panelen på väggen var öppningsbara luckor med ... massor med kontakter bakom. TADA. Tyvärr var min vanliga iphone sladd för kort för att jag skulle kunna ha den inpluggad över sängen och surfa med den samtidigt.
Vilket jag sörjde då det inte fanns någon klocka på rummet och jag som ammade då och då under nätterna gärna ville ha koll på vad klockan var. Telefonen och Ipaden var klocka dygnet runt och tv, För den där boken jag läst att man skulle ta med det öppnade jag aldrig. Det var för mörkt i rummet för att läsa då någon av oss försökte sova allt som oftast. Så vi använde ipaden mycket och var väldigt glada att vår ipad har ett eget 3g abbonemang då sjukhusets wifi inte var stadigt nog att surfa med. 
Vi hade med oss en egen filt till M, det var vi också glada över då sjukhusets filtar kändes antingen för tjocka ( täckena) eller för stickiga ( filtarna) Kanske är det bara vi som fått ett varmt barn men han trivdes bäst i den egna filten. För att vara helt ärlig kändes det bra att ha med något eget till honom också. Vi hade med kläder och mössa också, mössan använde han första dagen när de ville att barnet skulle ha mössa på sig. Men han verkade mycket mer nöjd när mössan åkt av så till sist slutade vi sätta på den. Kläderna använde vi först när vi skulle åka hem. Det var en härlig känsla att få ta på honom kläder. Här ligger F och M och sover. F önskade att han haft med sig fler kläder som gick att öppna fram kanske en vardagsskjorta eller något. Eftersom man gärna vill ha barnet hud mot hud i början för att det skall dra nytta av kroppsvärmen och för att det underlättar anknytningen. Dessutom tyckte F att det var kallt i rummet och önskade att han tagit med pyjamasbyxor. Vi skall skriva en utvärdering av vår BB väska, så ni blivande pappor där ute som undrar vad ni skall ha med er. Håll utkik .


Maten är ett helt eget kapitell. Wow vad den var dålig.  Som kvinna fick man frukost, lunch, middag och kvällsmat. Frukosten och kvällsmaten var polarkakor eller grovt bröd med ost eller marmelad. Det fanns cornflakes också. Till detta drack man saft eller vatten. Man kunde tillreda oboy i köket.
Lunchen och middagen kom på brickor. Bilden är ett exempel på en lunch. Gemensamt för de 4 luncher och 3 middagar som jag serverades var att, jag klarade inte av att äta upp dem då det var bitvis som att äta pappersmassa. helt smaklöst och konsistenserna stämde aldrig riktigt med vad ögat sa att det borde vara du åt. Andra dagen började jag drömma om mat, alla möjliga sorters mat. Jag drömde om cheeseburgare och gräddtårta, sushi och stekt lever. Vad som helst egentligen så länge det SMAKADE något.
Pappan fick för sina 200:- dagen ( ja, pappan får betala för att sova över.) frukost och kvällsmat. Vi pratade mycket om vad man skulle tagit med och då var vi inne på lunchlådor och dylikt. F plockade med sig lite ölkorv och lite delar av militärransoner. Jag lovar er att han åt bättre än vad jag gjorde. Men vi överlevde och till sist fick vi åka hem. väl hemma firade vi med varsitt glas Asti och pizza. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar