måndag 26 oktober 2015

Julångest

I lördags var det två månader till julafton.
I söndags fick familj och några nära vänner komma och träffa M för första gången.
Efter den träffen väcktes årets julångest. Missförstå mig inte nu, för jag älskar jul. Jag älskar pyntet, dofterna maten, och pysslet och familjesamhörigheten, som jag tycker är en stor grej med jul. 
Men när man är ett par dyker ju frågan upp. Vart är vi på jul. Hur lägger vi upp det? Hur vill vi ha det och varför?

För mig är julen en högtid för barn. Julen handlar mycket om stämning och magi och jag tycker att det är våran uppgift som vuxna att bygga upp den stämningen och känslan av magi. Mina föräldrar bor på en gård några mil utanför Göteborg i ett hus från 1830-talet och de tokpyntar hela gården med girlanger, granris och ljusslingor. De gör det för sina barnbarn ( De har 12 barnbarn nu med M.). Där firar alla mina syskon med sina repektiva och barn jul. Vi är många och det kan lätt bli lite rörigt och framförallt blir det mycket paket.
För mycket paket om du frågar mig. Jag har i flera år förespråkat att man skall dra namn ur en hatt eller dylikt till den man skall köpa något till. Tänker mig att det skulle bli mindre julklappshysteri om alla vuxna drog en vuxen att köpa till och tre barn. Så att alla vuxna fick varsin present och alla barn fick tre. Då skulle man bara behöva skaffa 4 presenter och de presenterna skulle kunna vara lite mer genomtänkta. Nu har vi sagt att man inte skall köpa / ordna något till de vuxna men de flesta av oss gör det ändå. Eftersom det är våra syskon och älskade föräldrar och man vill glädja dem.

Så här är traditionen hos min familj.
Traditionen säger att är det snö så skall barnen och några vuxna med dem vara ute fram till Kalle Ankas jul på tv. Då åker man pulka i backen bakom huset. Är det inte snö så varierar det lite vad man gör. ibland ute och ibland inne. Vid 15.00 bänkar sig barnen och några vuxna vid tv´n. Mamma och några av oss systrar röjer om i köket och ser till att få ordning på julmaten. Oftast har mamma förberett allting men vi försöker få henne att släppa lite av matlagningen till oss syskon varje år. När Tjuren Ferdinand visas på tv så ropar de i tv soffan på min mamma för den brukar hon vilja se, när Kalle Ankas jul på tv är slut skall maten vara framdukad och borden dukade. Då stängs tv´n av och alla samlas i köket och börjar ta för sig av maten. Vi dricker ingen alkohol på jul hos oss.
Efter maten går kvinnorna och barnen in i vardagsrummet och sätter sig och pratar en stund. Männen dukar av och plockar undan maten. Historien säger att den här traditionen kom till när mina föräldrars diskmaskin gått sönder och min far lite oförsiktigt sagt att han ville vänta med att köpa en ny till efter jul. Jag vet inte hur det är med den saken men tycker att det är en kul tradition. Jämställdehets aspekten i den kan vi ju fundera över en annan gång.
När maten är bortplockad och disken står i maskinen kommer männen in i vardagsrummet med kaffe och lagom här någonstans brukar tomten komma. Det är magiskt vilken timing han har. Tomten har aldrig tid att dela ut alla paketen så något av barnen i tidiga skolålderna får läsa på paketen och dela ut dem. Efter paketutdelningen så skrapas det trisslotter och äts ris a la malta. Julgodiset kommer fram och barnen är överallt och testar sina nya saker och varandras.

Så här är det hos F´s familj:
F´s föräldrar skiljde sig för några år sedan och det innebär att de inte riktigt har någon tradition i nuläget. Sedan skiljsmässan har F´s tvillingbror firat julafton med sin frus familj och F med min familj. Vi har ätit julmiddag någon dag innan julafton med deras mamma och någon dag efter julafton med deras pappa och vi tyckte att vi skött det hela så snyggt vi kunde. F's säger att hans familj heller aldrig riktigt haft några fasta jultraditioner, så julafton har mest varit en middag med klappar till.
Nu har det kommit åsikter från Pappan om att han lämnas ensam på jul och att någon av hans söner borde vilja vara med honom då.
Saken är den att vi har inte velat förfördela någon av F´s föräldrar just eftersom de så nyss skiljt sig och eftersom de inte pratat med varann sedan skiljsmässan. Vi har undvikit att sätta oss i en situation där den ena föräldern skulle kunna tycka att vi valt den andre. Uppenbarligen har vi gjort fel ändå och nu måste vi fundera över ordentligt hur vi vill göra på jul.

Funderingar:
 Jag funderar på hur jag vill att jultraditionen skall se ut för M när han växer upp. Ser det som att det är nu vi måste fundera över dessa saker och göra det noga så att det inte blir så att han växer upp och upplever att han inte har någon ordentlig tradition eller att han upplever att julen bara är en stressig tid.
I den bästa av världar skulle jag vilja ha en lugn hemmakväll kvällen före jul. En kväll då man slår in de sista paketen, kanske bakar någon form av julgodis tillsammans och dricker äggtoddy. Jag tänker mig att det kan vara en kväll när man som barn kan få vara uppe ganska länge så kanske man sover längre dagen efter. Att julafton börjar med att alla sover lite längre sedan äter en frukost tillsammans. Att M får öppna sitt paket från sina föräldrar på morgonen. Alla badar och fixar sig innan man ger sig iväg för att fira julafton på gården.
I min önskan för vår lilla familjs jultradition så levde jag ju fortfarande i tanken att vi ordnat det bra med F´s föräldrar. Jag inser nu att jag behöver tänka om helt. Vet bara inte hur. Vill absolut inte ha en jul upphackad i tre. Att julafton skall tillbringas i bilen mellan min familj, F´s pappa och F´s mamma. Har också väldigt svårt att se någon form av varannan jul variant, som ju dessutom skulle bli en var tredje jul variant istället. Det blir ju inte en tradition då som jag ser det.
Det här är klurigt, F och jag ser just nu ingen lösning. Jag undrar hur F´s föräldrar själva ser på saken och tänker att jag och F nog behöver ha en vidare diskussion med F´s bror och fru för att höra hur de funderar kring det hela.



Hittade en artikel om just detta med tips.
Julen, släkten osv- psykologiguiden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar