torsdag 8 oktober 2015

Det blir ingen gymnast

Vändningsförsöket
I förrgår fick vi ju reda på att det som vår barnmorska i flera besök nu sagt var ett huvud som fixerat sig så fint i mitt bäcken inte alls var ett huvud utan bebisens rumpa. Således var ju inte heller den knöl på magen som vi tänkt då måste vara en ganska hård och benig rumpa det utan ett huvud. Ett snabbt ultraljud bekräftade att bebisen ligger i säte.
I går var vi på Mölndals sjukhus för ett sent vändningsförsök. Den första Barnmorskan som var inne hos oss  använde en trätratt för att lyssna på magen. Det kändes som att kastas tillbaka till medeltiden. Men sedan fick träffa en mycket trevlig läkare som innan försöket gav sig själv 16% chans att vända Kotten men absolut inte mer då vi redan är i v 40 och vändingsförsök skall helst ske innan v 37. Hade det varit innan v 37, så hade chanserna att vända Kotten varit mellan 50 och 60% så inte änns då är det säkert att det går.
De Började med att koppla två sensorer till magen som skulle monitera Kottens hjärtverksamhet för att se att allt var som det skulle med hen i nuläget.

Sen kollade de igen med Ultraljud noga hur Kotten låg och de frågade oss om vår barnmorska sett ut som att hon skämdes för att hon missat detta. Jag tyckte det var skönt att de frågade det. Det visade att de trodde på oss när vi sagt att vi som umgåtts med magen, känt den där huvudknölen hela tiden men antagit att det var en benig rumpa eftersom barnmorskan som antas vara proffset sagt att Kotten varit fixerad med huvudet i bäckenet.
När CTG t ( puls och värkmäteren) var fastspänt så fick vi vänta i nästan 45 minuter. Det var ganska spännande för under alla besök och kontroller hos barnmorskan har hon alltid svarat att Kottens puls legat helt normalt på 140 slag i minuten. Jag undrar vad hon fått den siffran från för Kottens slag låg då mycket högre under den stunden vi satt där och lyssnade och tittade på monitorn.


Efter att de konstaterat att det inte var någon fara med Kotten kom de in och satte en sond i min arm ( något av det värsta jag vet) där de efter en stund sprutade in bricanyl för att få livmodern att slappna av. Kul sak med bricanyl är att alla andra muskler i kroppen ballar ur när de sprutar in de så här så jag blev tokigt darrig. Kunde inte riktigt göra något. Vi skrattade en del åt det F och jag.
Sedan var det dags, läkaren behövde försöka putta upp Kottens rumpa ur mitt bäcken där hen sjunkt ner ganska duktigt de senaste veckorna. och sedan åt sidan tillräckligt mycket för att Kotten skulle ha det obekvämt och göra resten av arbetet själv.
Läkaren knödde och knödde och tog i så hon blev helt röd i ansiktet och det var inte trevligt kan jag säga. Kotten tyckte inte om det och försökte gömma sitt huvud under mina revben. När läkaren gav upp sa hon att hon inte hade lyckats rubba Kotten som gottat ner rumpan ordentligt och helt enkelt satt fast i den positionen. Läkaren var i det här läget väldigt rättfram och sa att hon inte kunde rekomendera något annat än kejsarsnitt.
Läkaren hade helst velat skriva in oss på Mölndal där och då men de var tvugna att gå och kolla med kordinatorn hur det såg ut med plats och tid och då fick vi istället en tid på östra nästa torsdag den 15/10.
Vi skall dit på Måndag och skrivas in och träffa teamet som skall genomföra operationen och så skall de förbereda genom att ta tester och kolla precis hur Kotten ligger så att de inte skär i hen osv.
Så nu vet jag, när jag senast är mamma. Jag kan ju inte veta om det blir innan det eftersom kroppen fortfarande kan få för sig att starta något innan och då blir det ju kejsarsnitt ändå men ett inte riktigt lika organiserat och planerat. Om jag får välja så vill jag ju ha ett planerat inte minst för att jag inte behöver bli sövd då utan får vara vaken och träffa Kotten direkt efter att hen kommit ut.
Så från att för några dagar sedan ha sagt till magen att nu får du komma, vi väntar på dig så säger jag nu " ta det lugnt vi kan vänta tills nästa torsdag" " försök bara att inte sjunka ännu längre ner och försök att inte sparka mamma så mycket"

Så om inte änns en expert kunde få kotten i v.40 att göra en kullerbytta så tänker vi att det blir nog ingen gymnast av hen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar