lördag 29 augusti 2015

Saker ingen berättat om att vara gravid

Att vara förberedd
Har funderat ganska mycket på det här med vad man fått veta innan man blivit gravid och vad man nu under resan fått veta är helt normalt. Jag är ju en person som gillar att vara förberedd och därför vill jag gärna dra mitt strå till stacken för att se till att andra är mer förberedda än jag var. 

Magen  - Visst jag hade fattat och sett att man får en stor mage när man är gravid. Det har väl inte undgått någon, men inte hur stor den blir i slutet och hur tung den är. Minns tillbaka till början av graviditeten när man var lite svullen och tyckte att man redan blivit tjock. Haha den magen var ingenting om man jämför med nu när den ser ut att vilken sekund som helst explodera. 
Dessutom var det ingen som förberett mig på att ALLA plötsligt tycker sig ha rätt att kommentera din kropp och förvånansvärt många till och med tycker att de kan ta på din kropp utan ditt medgivande. 
Båda dessa saker är ursinniga när man känner sig tung, tjock och ful. 

Trötthet - apparna och internet säger att du kan känna dig lite trött.  Man blir inte lite trött. Man blir JÄTTETRÖTT, eller jag blev det. Först och främst i början av graviditeten vilket inte är så konstigt med tanke på vad kroppen går igenom. Men också när det är varmt ute. Sommarvärmen var definitivt inte min vän. 

Svullnaden - Kroppen svullnar upp. Inte bara händerna och fötterna, även om dom är absolut värst. Nej hela kroppen fylls av vätska och man känner sig som en vattenmelon. Jag funderar dagligen på hur all den här vätskan ska försvinna från min kropp. Kommer jag kissa flera liter åt gången efter förlossningen? 
Är dessutom väldigt trött på stödstrumpor nu eftersom jag burit dem varje dag sedan v. 20 då jag svullnade upp som över en natt och plötsligt fick problem med att ta på mig skor och bära mina ringar. 
Nu har jag ju dessutom åkt på karpaltunnelsyndrom pga svullna händer. Och det var ju ytterligare en sak jag inte visste existerade. 
Tänker på att när jag tidigare sett svullna gravida kvinnor har jag i min ovetskap tänkt; men kvinna, det där med äta för två är en myt, skärp dig. Jag kan bara skylla på ovetskap och dumhet från min sida. :( 

Illamående - Jag visste att man kunde må illa, det är väl en av de mest klassiska symptomen, men jag trodde att man mådde illa på morgonen av vissa lukter typ. Men jag mådde illa då och då hela dagarna. Kopplade det till att energin började ta slut. Så länge jag små åt hela tiden mådde jag ok. Kunde däremot inte borsta tänderna utan att spy. Munskölj ( listerin)  blev min bästa vän.

Hår- hade ju hört att man får så fint hår när man är gravid. Det verkar vara SI sådär med det fina håret. Visst har håret på mitt huvud ändrats. Det har blivit grövre och mer strävt. Vilket inte är vad jag skulle kalla fint. Jag tycker det är superjobbigt och vill mest klippa av det. Det är inte bara håret på huvudet som påverkas heller. Du blir hårigare på benen, i skrevet och under armarna. Och jag som förut kunde raka mig bara en gång i veckan önskar nu att jag kom åt att raka mig varje dag. Det växer snabbare alltså. Suck. Kan ju inte be F raka mig varje dag, dessutom hinner vi inte det. Det tar så lång tid när han skall göra det.

Lukter - Lukter överhuvudtaget förstärks och vissa saker luktar otroligt gott men mycket som jag annars inte tänkt på luktar fränt och hemskt vilket framkallar illamående. Har tex börjat älska doften av nagellack, olja, diesel och bensin. Samtidigt så står jag knappt ut med hur vissa människor luktar. 
Missförstå mig inte, jag tycker att de flesta människor luktar gott eller ingenting, men det finns en skara, framförallt äldre män som luktar unket, lite gammalt och osar torkad urin. Eller vissa yngre människor som luktar mögel, kattägare kan också lukta vedervärdigt av kattlåda. Vilket är jobbigt när man har en elev i salen som min gravidnäsa säger stinker men jag måste hjälpa den eleven lika mycket som alla andra. Och helst utan att spy. 

Foglossning - Aj. Jag säger bara aj. Det är som knivar i början trodde jag att jag skulle dö. Nu har jag lärtvmig vad jag skall undvika att göra. ( gå snabbt, kliva åt sidan, stå på vagnen eller bussen, sitta i för djupa soffor eller över lag för länge. Ta långa eller snabba steg. Osv)

Halsbränna - Hade jag hört mycket om, tycker inte att det är så illa. Finns tabletter, de hjälper. Får det varje kväll nu mot slutet. Känns dumt att ta tabletter efter man borstat tänderna så försöker låta bli.

Andnings svårigheter- Alltså när man tänker på det är det självklart. Lungorna har inte lika mycket plats som de brukar, därför är det tyngre att andas. Även om det är logiskt var jag inte beredd på känslan av att inte kunna få nog med luft. Att bli helt andfått efter att ha gått upp för EN trappa eller efter att ha knutit skorna. 

Cravings - Jag tror inte på dem. Tänker att det är antingen rent psykologiskt att kvinnor genom tiderna har passat på. Eller helt enkelt utnyttjat situationen. Har inte känt av det här alls. 

Det är inte min avsikt att avskräcka någon från att skaffa barn, men samtidigt känns det som att det är bättre att veta vad som händer när man blir gravid utöver det där lyckoruset att se plusset och känna den mysiga känslan av att känna ett litet liv som stökar runt inuti i magen. 
Att det finns någon där som buffar tillbaka när man lägger en hand på magen. Sen kanske inte du råkar ut för allt det som jag har beskrivit ovan, och det finns säkert fler saker som jag har missat. Antingen för att jag har glömt av dom eller för att jag har blivit skonad. Hur som helst. Detta är den häftigaste resan i mitt liv och jag vet att ingenting kommer bli som förut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar