onsdag 5 augusti 2015

Kön myt, legend eller sanning.

”Din mage är spetsig och då blir det en pojke."  "När jag tänker på dig med barn ser jag alltid barnet som en flicka och jag brukar ha rätt."

När man är gravid stöter man på massor med åsikter och människor som minsann vet, både det ena och det andra. Det finns många myter och ideer om hur man skall se vilket kön det är på det kommande barnet. Vissa är helt urflippade och andra säger sig luta sig på olika typer av tradition och forskning. Jag har med stort intresse lyssnat på olika åsikter och tankar och jag har dessutom läst på diverse olika hemsidor och böcker och försökt samla de olika "knepen" här. Lägger till egna kommentarer så kanske ni kan bilda er en egen uppfattning om vilket kön vår kotte har. 

Morgonillamående = pojke

Tydligen ligger det viss sanning i motsatsen. Gravida kvinnor som lider av allvarligt illamående väntar oftare flickor. Det fann man 1999 vid en svensk studie som publicerades i den medicinska tidskriften The Lancet. Bland över 8 000 gravida kvinnor som vänt sig till vården på grund av illamående födde bara 44,3 procent pojkar. Detta kan jämföras med att 51,4 procent av de födda barnen är pojkar.
Enligt forskarna kan en förklaring vara ett hormon, human chorionic gonadotropin, som finns i högre halter hos den som väntar en flicka.
Jag mådde illa och kräktes flera gånger dagligen från v. 9- 19 ungefär och kan fortfarande känna av illamående när jag inte ätit på en stund. När blodsockret blir lågt mår jag illa helt enkelt. 

Fet och finnig hy= flicka
Får du tillbaka din värsta tonårshy under graviditeten med finnar och fet hud? Då ruvar du på en flicka. Enligt myten så stjäl bebisflickan sin mammas skönhet.
Har aldrig haft så dålig och känslig hy som jag har nu. Får en ny finne innan den förra försvunnit. 


Växer brösten mycket = flicka 
Växer brösten lite = pojke
Har gått upp från 70 C till 85 D och de är redan för små, behöver köpa nya bhar igen. suck.


Godissugen. 
Surt och salt= pojke 
Sötsaker eller glass= flicka
Har du fått ett omättligt sug efter surt och salt? Då väntar du en pojke. Om du istället bara måste ha glass eller frukt var och varannan dag så blir det en flicka.
Har inte känt av några speciella sug eller cravings. Är faktiskt inte säker på att jag tror att det där med cravings är på riktigt. Tror det mest är gravida som utnyttjar situationen och ber om lite extra lyx. Det enda sug jag kännt var i början när jag var sugen på stekt lever. Men det tror jag mest handlar om att min kropp tidigare lärt sig att när den behöver järn så är det lever som gäller. Livsmedelsverket rekomenderar att man inte äter lever eftersom det innehåller för mycket A vitamin.

Konstiga matnojor = pojke

Om du vill äta salt och proteinrik mat, som ost och kött, är det en pojke. Men också om du får underliga cravings eller blir sugen på saker du aldrig smakat. Det finns enligt New Scientist inget som stöder eller motsäger den här myten.
Däremot fann man på sjukhuset i Boston, USA, att kvinnor som väntade pojkar verkar ha större aptit. Dock var inte bevisen så överväldigande att det kan sägas förutsäga barnets kön.
Se den blå texten på punkten ovan.

Magens form avslöjar könet

Basket- eller fotbollsmagen brukar påstås dölja en pojke, medan magen som brer ut sig och syns bakifrån är tecken på att barnet är en flicka.
Men även detta är tydligen en skröna. Åtminstone enligt amerikanske forskare som undersökt bland annat basketbollfenomenet och kommit fram till att det är nonsens. Gravidmagens form skiftar – men hänger i alla fall inte ihop med fostrets kön.
Jag har fått förklarat för mig att min mage inte syns bakifrån. Jag skall se om jag kan få F att ta ett kort på mig bakifrån så att ni kan bilda er en egen uppfattning. 

Gammalt talesätt versus intuition
Samma forskare som studerade vad gravidmagens form kunde berätta om kön, konstaterade också att kvinnor i allmänhet är dåliga på att förutsäga könet på det väntade barnet.
Högutbildade kvinnor gissade av någon anledning oftare rätt än lågutbildade.
Och kvinnor som gick på känsla och intuition gissade oftare rätt än dem som drog slutsatser av magformer, matnojor och och andra husmorsknep.
Den här punkten är spännande. får se om jag får några fler gissningar efter det här inlägget så kan vi kolla vad kvinnorna gissar på då. 

The baking soda test. 

Har hört talas om något som kallas "The Baking Soda-test." Det är inte det fräschaste testet du kan göra men det kan ju vara lite roligt att testa ändå. Till testet behövs bikarbonat, plastmuggar och urin. Här tar man 1-2 teskedar bikarbonat i en plastmugg. Kissa i en ny plastmugg så att det blir lite mer än bikarbonat. Häll sedan över urinen i plastmuggen med bikarbonat och rör om. Om det inte är någon reaktion alls så är det en flicka och om det reagerar genom att exempelvis pysa eller bubbla som med kolsyrad dryck så är det troligast en pojk! 
 ”Säkrast”resultat får man om man gör testet efter v. 11 och bästa är att ta morgonurin då det är mest koncentrerat. 
 Vill ni se hur man gör kan ni också söka på The baking soda-test på youtube så ser ni hur testet kan reagera… Observera att man inte kan ta bakpulver utan det skall vara bikarbonat!
Åh, det här har jag inte kommit mig för att testa ännu. När jag gör det så lovar jag att skriva ett inlägg om det.

 Indiansk visdom
Enligt en legend om Maya-indianerna kunde de förutsäga könet på barnet genom moderns ålder. Jämför din ålder det år du blev gravid med årtalet då du blev gravid. Är båda jämna eller udda blir det en flicka, är en jämn och en udda blir det en pojke
Jag är född 1982 och blev gravid i januari 2015, alltså en udda och en jämn, det skulle innebära att det bor en pojke i magen på mig.

Den kinesiska kalendern
http://www.blimamma.se/forutsag-din-bebis-kon-med-kinesisk-legend.html


Olika stora bröst?
Du bär en pojke om det vänstra bröstet är större än det högra eller en flicka om det högra bröstet är större.

Pappan också gravid.
Om pappan går upp i vikt under graviditeten bär mamman en flicka.
F tycker att han gått upp i vikt vilket skulle innebära att det är en flicka som bor i magen.

Mycket hicka i magen = flicka
Om babyn hickar mycket är det en flicka, annars är det en pojke.
Om man skall tro det här och den relativt nya aktiviteten som kotten börjat med de senaste två veckorna, nämligen att hicka minst tre gånger om dagen. De första gångerna kändes det som att jag svalt en bomb. det liksom tickar i magen. Då är kotten en flicka.

Ringtestet.
Gör en pendel av en guldring, helst din vigselring, och en bit tråd eller ännu hellre ett långt hårstrå. Häng den över magen. Om den svänger i cirklar är det en flicka. Om den svänger från sida till sida när du håller den över magen är det en pojke.
Svårt att inte påverka ringen själv. Provade flera gånger, fick olika resultat flera gånger. flest gånger snurrade det dock runt i en cirkel. Det skulle betyda att kotten är en flicka. 



 Kalla fötter = pojke
Om mammans fötter lättare blir kalla är det en pojke, likaså om håret på benen växer snabbare.
Kan inte påstå att mina fötter känns kallare. snarare känns hela jag så mycket varmare. Upplever dock att håret växer snabbare överallt på benen, under armarna, skrevet och tro det eller ej men fjunet på magen syns mycket mer än förut.

Visa upp dina händer.
Om någon ber dig att hålla fram händerna och du spontant visar upp dem med handflatorna nedåt är det en pojke. Visar du dem med handflatorna uppåt är det en flicka.
Visade handflatorna först så enligt det borde kotten vara en flicka.

Mycket halsbränna= pojke
 lite eller ingen halsbränna= flicka.
Lite eller mycket är ju helt subjektivt. Ja, jag har halsbränna, varje kväll och när jag lägger mig ner för att vila. För mig är ju det mycket så klart men har ju inget sätt att jämföra med andras graviditeter. Äter Graviscon, tycker inte det hjälper så mycket.Den här punkten känns som att man kan vinkla för att peka på det man undermedvetet helst vill. 

Slår hjärtat snabbt?
Om hjärtljuden håller sig över 140 hjärtslag per minut är det en flicka och om det är under 140 hjärtslag per minut är det en pojke.
Senaste gången hos barnmorskan mätte hon hjärtslagen till 139 slag i minuten. Det är ju marginellt men skulle då peka på att kotten är en pojke. Jag tycker dock att hjärtslagen verkar gå upp lite under tiden hon bökar omkring med magen och rimligtvis borde de vara olika beroende på om kotten vilar eller gymnastiserar där inne. Eller?

Mycket sparkar= pojke
Flickor påstås sparka mindre än vad pojkar gör.
Återigen, det här är ju helt subjektivt. Hur skall jag veta om det kan anses som att kotten sparkar mycket eller ej? För mig som aldrig varit med om det här förut så är det klart att jag upplever det som att det är mycket rörelser och sparkar i magen. Men vad har jag att jämföra med ?

Så vad tror ni? Är kotten en flicka eller en pojke?


 


1 kommentar: