onsdag 19 augusti 2015

Skötbordsbygge.

Skötbord
För några inlägg sedan visade jag inspirationsbilder på hur vi ville ha vårat skötbord. Vi vill ju ha det ovanpå tvättmaskinen eftersom det är en tom och ofta oanvänd yta. Vi har ingen plats för ett skötbord i badrummet eller inne på toaletten och eftersom vi vill ha nära till vatten så känner vi att på tvättmaskinen blir bra för oss. Vi kunde inte hitta några skötbrädor eller bord anpassade för tvättmaskin att köpa. Följaktligen blev det till att bygga en.
Vi kom på att vi kanske kunde slå två flugor i en smäll och använda lite gamla hyllplan som jag inte kommit mig för att slänga. ( det bär ju emot att slänga saker av massivt trä) 
Tyvärr saknades det någon cm på bredden på de flesta av hyllplanen så vi fick bli lite kreativa med lösningar.
Vi mätte hela området mellan diskbänken i grovköket och väggen och tänkte att på det viset så kan vi ha två fack med saker och vi minskar risken att tappa ner saker på golvet.
 

Själva byggandet gjorde vi sedan en rysligt varm tisdags eftermiddag , i min slöjdsal. ( jag höll på att dö av värmeslag och mina ben och fötter var tjocka som stockar. 
Det tog nästan tre timmar att mäta, såga till slipa till och montera hela skötbrädan. I den tiden finns det en hel del sätta sig och andas pauser då värmen slet på oss båda.
 

Sedan städade vi, och åkte hem och grundmålade vår skötbräda. Några av hyllplanen hade varit svartmålade tidigare så de olika delarna sög i sig olika mycket av grundfärgen. 

På onsdagen tillbringade vi några härligt vilsamma timmar på Arkens spa. (Jag försökte kyla mina ben på alla möjliga sätt så att lite av svullnaden skulle lägga sig.) jag älskar deras asiatiska tvätt-ritual, deras skrubb och att man kan sitta ner och duscha. När vi kom hem därifrån så lackade vi skötbrädan. Vi insåg att det inte skulle fungera att komma åt överallt med roller och att det skulle bli fult att pensla så det blev att svampa på färgen. 
Två lager lackfärg fick den.






Så här blev det färdiga resultatet.


 



1 kommentar:

  1. Det där blev ju riktigt bra. Och det är konstigt att den inte fanns någonstans att köpa. internet informerade oss ju om att vi inte var först med behovet.

    SvaraRadera