torsdag 20 augusti 2015

Limtryck

Nytt favoritpyssel.
Har hittat ett nytt roligt pyssel/experiment.
Vet inte riktigt vad jag ska kalla detta, men ”limtryck” säger ju något om vad det är i alla fall… Det handlar helt enkelt om hur man kan överföra bilder man skriver ut på skrivare till trä och få det att se ut som om bilden är tryckt på träet,  för att göra t.ex pussel, spelplaner, dekorativa tavlor osv. 
Man behöver art medium( men jag skall prova om det går med trälim också, och vanlig lack.) 
En träbit som är välslipad, alltså så slät som möjligt. Utskrivna bilder eller kopierade Och vatten och tålamod. 

 
Du penslar ganska rikligt med Art medium på din träbit. Jag var lite för snål på min första bild vilket resulterade i att den inte blev så bra utan tonern inte fastnat ordentligt, ( kan också vara att den första bara fick 2,5h på sig att torka. )

Sedan pressar du fast din bild med bilden ner mot träbiten. Den klurige har här redan listat ut att bilden eller texten du använder kommer bli spegelvänd. Tänk på det innan du printar, i paint är det lätt att spegelvända bilder och text och det brukar de flesta ha på sin dator. 
När minst 2,5 h ( gärna längre) har gått så blöter du pappret på din träbit. Låt pappret suga åt sig en hel del vatten innan du gör något. Sedan kan du börja gnugga. Var försiktig så att du får bort det vita pappret men så att färgen stannar kvar på träbiten. 
 Här kan man se lite på mitt första försök vart jag lyckats gnugga bort färg och vart det varit luftbubblor för att jag snålat med Art medium. 
Bästa sättet att lära sig är att försöka igen har jag hört så... Jag förberedde några till som skall få stå över natten.
Gillar man shabby chick så är det här ett snyggt och passande sätt att visa upp sina foton eller favorit citat. .







När man ser mina och kollegan A´s experiment så förstår man åtminstone att vi är ganska nördiga. Känner ni igen nördigheterna på bilderna?
Här finns en video där de gör typ samma sak. :) 
https://youtu.be/_NjYbAAQ4vw
Internet berättar dessutom för mig att man kan använda den här tekniken på de flesta hårda material som tål att bli blöta och som är tillräckligt jämna i ytan. 
Lånad bild från: http://pysseltagen2.rssing.com







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar