fredag 31 juli 2015

v.31 , kanske bara gnäll.


Det här kan riskera att bli ett gnälligt inlägg. 
Jag har aldrig känt mig så tung! Känner mig enorm och enda gången jag känner mig riktigt bekväm är när jag jag ligger i vatten eller sitter ner och håller hjärnan upptagen med någonting helt annat.
Jag har 50% mer blod i kroppen än innan jag blev gravid, och det känns verkligen. Det är alltså inte bara så att bebisen och fostervattnet väger extra dessutom har man en massa extra blod. Jag förväntar mig nästan att om jag skulle göra en kraftig rörelse så skulle det skvalpa om mig.

Vi är hos barnmorskan oftare nu. var tredje vecka. Då mäter de mitt blodtryck och mäter hur stor livmodern är och så lyssnar vi på bebisens hjärtljud och så sticker de mig i fingret och kollar mitt järnvärde och blodsocker och min vikt. Hittills har det legat bra. De håller på att göra någon form av kurva på bebisens utveckling och som det ser ut nu så ligger kotten strax över snittet. Det finns alltså en risk/ chans att kotten kommer vara ganska stor när hen kommer ut. Men barnmorskan säger att det kan precis lika gärna vara så att jag har mycket fostervatten.

Min vikt påverkas ju också av att jag samlat vatten och svullnar i händer och fötter. ( saknar verkligen att kunna bära mina ringar.)  Trots att hon säger att det kan bero på vattnet så säger hon också att jag måste se över vad jag äter och inte stoppa i mig så mycket sötsaker. Tycker verkligen inte att jag stoppar i mig mycket sötsaker. Visst, det är sommar vilket betyder att det blivit lite extra vattenmelon och glass. men vattenmelon är ju en frukt och glass måste man ju få äta någon gång i veckan under sommaren ...eller?
Jag känner mig också tröttare än någonsin och det är svårt att hitta motivation att stiga upp på morgonen. både längtar tills jag börjar arbeta igen och fasar över hur svårt det kommer vara med den kropp jag har nu. Har ju tänkt att jag skall arbeta både Augusti och september. Hoppas, hoppas att jag orkar det. Det känns som att det kommer att vara mornarna som kommer vara svårast.
Men jobbet kommer åtminstone ge mig en motivation att kliva ur sängen och kanske kommer jag somna lättare när jag haft mer att sysselsätta mig med under dagen. vi får se.

Det finns ju många appar att ladda ner som går igenom graviditeten vecka för vecka. Vi har använt babyvärldens app mest men också en engelsk som heter pregnancy+ i den har de en mycket rolig jämförelse mellan babyns storlek och frukt och grönt. Varje ny vecka har vi varit inne och kollat. Naturligtvis så har appen andra bra funktioner också. 
Men storleksguiden är roligast. 
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar