söndag 26 juli 2015

Hormoner och funderingar kring alkohol

Jaha, då har jag faktiskt börjat märka av det här som det pratas om så mycket. Att gravida kvinnor bär hormonerna utanpå. Idag har jag tokgråtit till Bones. Det är en intressant känsla när tårarna bara rinner och man känner sig superledsen samtidigt som man är tillräckligt rationell för att tänka att "varför gråter jag? Det finns ju ingen faktisk anledning att gråta nu" och trots de rationella tankarna så kan man inte sluta. Helt galet, är glad att gråtande kom först nu i alla fall. F menar att han har märkt av hormonerna tidigare men mest på humöret då.

Har under graviditeten gjort en reflektion kring alkoholens betydelse i sociala sammanhang runt omkring mig. Jag hoppas att du som läser, läser den här texten som det den är; en reflektion kring en självupplevd observation. Jag vill inte döma någon eller säga att någon gjort fel eller någon mer rätt. Observationen med medföljande reflektion kommer däremot antagligen ändra mitt beteende i framtiden.
När vi bjuder på middag eller blir bjudna på middag så är det väldigt lätt att erbjuda ett glas vin eller en öl till maten eller att ta med en flaska vin eller en god öl till värdparet. När jag nu är gravid har jag uppmärksammat hur värden eller gästen inte riktigt vet hur de skall bete sig. På middagar blir man istället erbjuden läsk, saft eller vatten och gästen ber tusen gånger om ursäkt över att de har med sig alkohol till F men ingenting till mig. 
Det är inget fel på läsk, saft eller vatten. Det tycker jag absolut inte, och ibland som när det är varmt ute , saften är hemmagjord eller till fikat så kan det vara att föredra. 
Men till maten säger ju ofta vuxna smaklökar att det är lite för sött med saft eller läsk och det är då jag undrar om vi inte kan fundera över alternativ. 
Jag har gjort precis så här själv, många, många gånger under mina år som vuxen. För jag har helt enkelt inte vetat om några alternativ eller egentligen funderat speciellt mycket över det alls.  
Har upptäckt att det finns några ganska enkla alternativ att ta till både som gäst, eller som värd. 
I de flesta mataffärer med lite större sortiment finns alkoholfria viner. Det är en djungel och jag har hört hur många gånger som helst att alkoholfria viner är sura och inte goda. 
Det är inte sant. Eller kanske är det inte sant längre. Eller så är det bara så att jag inte håller med. 
Jag dricker med glädje Chapel hills vita mousserande till räkor, fisk, sallad eller fest. 
Det finns också halvtorra cidersorter i matbutiken som känns mycket mer vuxna än läskcidern. 
De är naturligtvis lite dyrare än läsken och läskcidern men känns också så mycket mer vuxna i smaken och passar mycket bättre till mat. 
Vill man som jag inte dricka alkohol kan man faktiskt ta med sin egen dricka till middagen för att vara säker. Är man värd så tycker jag att man kan fundera över om man tänker vin till middagen för att det passar så bra eller för att det är enkelt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar