måndag 6 juli 2015

Dags att sy bebiskläder.


 Jag har vågat mig på att sy en body i storlek 50.
Det är lite klurigt det här med vad en bebis egentligen behöver och inte. F och jag har tagit några promenader in i olika klädaffärers barnavdelningar och vi har konstaterat att de fylls upp av kläder i ljusrosa, ljusblått, vitt och beige. Vi har väldigt svårt att se oss själva som föräldrar till en pastellbebis så därför har vi bestämt oss för att vi nog kommer att göra mycket av kläderna själva.
Det här är då första bodyn och den är i storlek 50. mönstret kommer från Ottobre 6/13.
Internet säger blandade saker om vilken storlek man skall skaffa kläder i. Klart verkar åtminstone vara att storlek 50 eller 56 är vanligast. Bebis storlekar baseras ju på hur långt barnet är och då har jag förstått det som att de skall ha storlek 56 efter att de blivit 50 cm långa och tills de är 56 cm långa. Jag hoppas att det är korrekt uppfattat.
Jag har sytt bodyn och F har satt knapparna. Det är en omlottbody då bebisens nacke inte är stabil från början och det därför känns säkrast att helt enkelt kunna lägga bebisen i bodyn och knäppa in den.
Stekspaden ligger inte där av någon annan anledning än för att visa hur liten bodyn är. För liten är den. Pyttig.

Vi är nu i v.27 och frukt och grönt appen säger att bebisen är stor som en papaya.
Jag känner mig riktigt tung och jag har svårt att sova. Vet liksom inte riktigt hur jag skall sova. Kan ju inte sova på mage av självklara skäl. Man skall tydligen börja undvika att sova på rygg för att magen kan klämma någon nerv som kan få mamman att må illa och bebisen att må ännu sämre.
Och även om man kan sova på sidan så ligger ju magen mycket längre ner än man tror. Så det är lite svårt att veta vart man skall göra av benen. Internet säger lägg det översta benet på en kudde. Men då har man ju en kudde att flytta runt hela natten. Dessutom bråkar foglossningen varje gång man försöker flytta sig. suck. ( ja, jag vet att jag gnäller )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar