lördag 2 juli 2016

Huset 9, att styla en lägenhet 1.

Att sälja sin lägenhet är inte alltid så lätt som det låter. Inte änns i dagens situation med bostadsbrist. Och då talar jag inte bara om det känslomässiga i att sälja någon som man investerat mängder med känslor och tid ( och blod svett och tårar.)i. Utan allt som mäklaren vill att man skall ha fixat innan fotografering och visning.
Jag skrev ju lite om det här för ett tag sedan och nu har vi kommit lite längre. 
Lägenheten behöver se ljus och luftig ut. Så för oss gällde det att plocka bort möbler, mattan i hallen och att göra något åt det mörka sovrummet. 
( konstigt nog sade de inte så mycket om ni litemed förutom att vi skulle försöka dra undan gardinerna så mycket som möjligt.) 
Idag har vi tapetserat en vägg i sovrummet. Tidigare i veckan tog vi ner vår tv och när väggen blev tom syntes det hur taffligt den tidigare ägaren spacklat efter sin tv. Vi insåg att antingen så får vi spackla hela väggen och slipa eller så får vi hitta någon diskret ljus gärna grå , tapet och tapetsera. 
Så här såg väggen ut innan. Fotad i lampsken för då syntes den dåliga spacklingen bäst i kameran. 
Efter att ha rådfrågat Martin Timell i äntligen hemma om tapetseringens konst så körde vi igång. 
Tapeten vi valde hade mönsterpassning så för varje våd försvann det 50 cm. 
Jag kan lugnt säga att vi blev mer och mer nervösa för om vi köpt tillräckligt mycket tapet för varje tapetbit som hamnade i discard högen. 
Det räckte precis! Och jag menar verkligen, verkligen precis!!
Så här blev det;
Om någon undrar vad vi använde för tapet så var det den här;

Från Rusta. Det var den diskretaste grå tapet vi hittade för under 200:- rullen. 
Jag var först lite skeptisk, jag är nämligen inte så van vid tapeter och oroade mig för att det skulle bli rörigt med mönster på väggen. Under arbetets gång har jag blivit riktigt förtjust i tapeten. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar