tisdag 15 september 2015

Pisa med fokus på IT i skolan och hemma.

Ny Pisa undersökning med fokus på IT i skolan och hemma. Och jag kan inte låta bli att ha åsikter, såklart. 

http://www.skolverket.se/om-skolverket/press/pressmeddelanden/2015/ny-pisa-studie-viktigt-att-tanka-till-om-skoldatorer-1.239554

Jag läste den på väg hem från jobbet och kan väl bara konstatera att jag inte blev förvånad. Resultatet var ungefär vad jag väntat mig. 

 Datorer fungerar som termometrar i klassrummet enligt mig.  Med en bra pedagogik lyfter de skolan, med en dålig sänker de skolan. Dvs skolor och pedagoger som tänker igenom sitt datoranvändande möjliggör för eleverna att lära sig mer än de skolor och pedagoger som använder datorerna som skrivmaskiner eller som tidsfördriv när man inte planerat lektionerna ordentligt. 

Det finns mängder med bra program och plattformar på internet eller körbara för skolor som vill använda dem. Men det måste göras som en del i den ordinarie undervisningen. Som en del i en pedagogisk plan inte som något fristående. Pedagogerna måste ge sig ut på nätet själva, för några år sedan var det otänkbart att en pedagog skulle visa en film för sin klass utan att själv ha sett den och antecknat vart den hörde hemma i undervisningen, vad som kunde vara intressant att lyfta till diskussion efteråt eller vilka fakta som presenterades i filmen. Idag är det många pedagoger som låter eleverna spela "pedagogiska spel på lektionstid som pedagogerna inte spelat själva. 

Jag säger inte att de spelen absolut inte kan vara bra, jag säger att planeringen kring dem fallerar när pedagogen är oförberedd. 


Skolans pedagoger måste få fortbildning inom IT. Tänker gå så långt att jag dessutom säger inom IT inom sina skolämnen. Att klumpa ihop datoranvändandet som en sak tror jag är ett misstag. Självklart är inte IT användandet sig likt inom geografi, svenska, matte och musik tex. 



”Sverige är ett av de länder där tillgången till och användningen av it är störst. ”

Och när det är så är det förstås riktigt viktigt att vi använder datorerna till rätt sak på lektionerna samt att vi hjälper eleverna att hitta strategier för att undvika de problem som finns med datorer både hemma, i skolan och i framtida yrkesliv.

”Grundläggande IT-kunskaper är en förutsättning för att kunna delta i samhället fullt ut.”

Självklart vi måste inte bara överbrygga de klass skillnader som kan finnas i hemmen vad gäller IT vi måste också fundera på vilka kunskaper behöver vi hjälpa eleverna tillskansa sig. All kunskap må vara bra men rätt kunskap är bättre. 

”Kommunikation och informationsspridning sker i hög grad digitalt idag, vilket ökat betydelsen av goda läs- och skrivkunskaper”

Vilket i sin tur innebär att förutom att elever måste lära sig läsa på ”vanligt” sätt måste de få lära sig läsa på skärmen då detta är något som de förmodligen kommer att ha svårt att slippa i framtiden. Och var ska eleverna få lära sig det då? Jo, i skolan. Alltså kan vi inte slänga ut datorerna ur skolan. Det vore respektlöst mot eleverna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar