torsdag 11 februari 2016

Utvecklingsfas 4

Då och då går de flesta bebisar igenom större steg i sin utveckling det kallas tydligen för faser och man talar om 10 st det första åren. Det här har jag läst om i baby apparna "wonderweeks" och "gravid & baby"
Har förstått att M är mitt inne i en fas just nu. Vilket förklarar en hel del. Han vaknar oftare på nätterna och behöver då lugnS med kroppskontakt. Han sover inte lika länge på morgonen eller lika länge i stöpet under dagarna. För att få honom att sova en längre stund på dagen behöver han antingen ligga i en vagn som rullar eller så får jag låta honom sova på mig. För bara två veckor sedan kunde jag ha honom på lekmattan och jag kunde sitta bredvid honom och arbeta på datorn. Nu kräver han uppmärksamhet hela tiden. Vilket kör slut på mig totalt. 
Jag känner att ingen gång på dygnet kan jag slappna av. 
Det är jag som vaknar om nätterna, dels för att det är jag som ammar men också för att jag vaknar lättare än F. Det är ju också jag som är hemma till 90% så det gör mindre om jag är trött och snurrig än F. Men ibland önskar jag att jag fick sova en natt, eller åtminstone 4 h i sträck. Att jag kände att jag kunde läsa en tidning på toa eller till och med skriva lite på bloggen en sammanhängande stund. Nu blir det inga tidningar lästa och jag bloggar i korta stunder. Alltid under 10 min. Så om ni tycker att mina texter ändrar karaktär eller stil mitt i så är det gör att jag bloggar på språng.

Så här säger appen "gravid och baby" om faser och M's nuvarande fas.
( det är för övrigt en helt ok app som är gratis) 


Här kommer deras text om det utvecklingssteg M är på just nu. 

Just den här fasen är lång, upp till 5 veckor. 
Jag är redan supertrött och naturligtvis sammanfaller det med att mannen har flera kvällsaktiviteter planerade så jag inte får någon avlösning på kvällen heller. 
Bara att bita ihop gissar jag. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar