onsdag 27 januari 2016

Sovtider 3 mån

Läser runt på olika forum och bloggar om hur folk gör med sina bebisar och deras sömn.
M sover mellan oss på nätterna ,vaknar  och väcker mig när han är hungrig. Vi har som rutin att vi gör oss i ordning för natten vid tio och läser saga i sängen. Släcker ner i rummet innan vi läser, lyser upp boken med en mindre lampa. 
När vi läst klart  släcker vi lampan, tänder hans nattlampan som ger oss en stjärnhimmel att titta på. Han ammar ofta samtidigt som stjärnorna tänds och sedan brukar han somna. För någon månad sedan när han var två och en halv månad så sov han oftast i två timmars pass hela nätterna men nu har han börjat sova längre pass. 11-03 är oftast det första passet. Sedan sover han ett kortare pass och vill ha lite mat vid 05.00-05,30 och sedan så brukar han vakna till strax innan 07. Då går F upp vilket innebär att M störs lite då och tyvärr inland vaknar till helt. När det händer går F med honom en stund tills han verkar trött och tung då lägger han in honom i sängen hos mig så han får somna. Men vanligast är att han bara halvvaknar, ammar lite och sedan sover till ca 09. Då brukar han vakna till ordentligt och börja sparka sig runt i sängen. Efter att både han och jag vaknat till lite så tänder jag sänglampan och vi ligger en stund och pratar och tramsar. ( ofta pratar vi om frukost och vad vi skall ha för kläder, M svarar första inte med ord ännu. Men det är trevligt ändå.)
Förstod senast på BVC att hon tycker att vi lägger honom för sent. Men jag resonerar som så att lägger jag honom tidigare så vaknar han ju också tidigare och både F och jag är mer kvällsmänniskor än morgonmänniskor så för oss fungerar det här bra. 
Åtminstone just nu. 
Och efter den första morgonrocken ( när jag tänder lampan) så har vi en superglad liten kille på mornarna. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar