lördag 9 januari 2016

Negativism ang andras beslut.

Snart har jag varit mamma i fyra månader. Det är en mäktig känsla.... Och att bara säga så, är att göra det lite enkelt för sig.
Jag är nöjd med att det blev kejsarsnitt, jag är nöjd med alla beslut F och jag tagit hittills. 
Men några saker stöter ständigt på patrull hos andra. T.ex. Det faktum att vi inte introducerat napp för M ännu och hoppas klara oss utan det. 
Vi tänker att om vi kan låta bli så känner vi att det är onödigt att introducera och vänja honom vid något som vi sedan kommer få arbeta för att vänja av honom med. Onödig smärta för både honom och oss. När vi nämner detta får vi alltid. Och, nej jag överdriver inte. Hittills har vi alltid fått någon negativ kommentar på beslutet. Det är allt ifrån att "då kommer han suga på tummen istället och den är svårare att vänja av honom vid" eller "han kommer hitta något annat att suga på och då har ni ingen kontroll", eller "skall ni köra snuttefilt,? Har ni tänkt på alla bakterier eller på hur jobbigt ni får det när snutten skall tvättas?"




Eller den lilla detaljen att vi undviker både rosa och blått till vårt barn då dessa färger är stämplade som tillhörande ett kön. Det finns många andra färger som inte är associerade med kön. Och vi väljer hellre dem. 
JA, vi har tänkt igenom vårt beslut. Och JA, vi har läst all aktuell forskning på ämnet som vi hittat. Då vi är två ansvarsfulla vuxna med högskoleutbildning. Vi vill göra vad som är bäst för vårt barn och vi tror att det vi gör är det. 
JA, Vi är medvetna om att många inklusive våra föräldrar gjort på annat sätt och vi tror att de också gjorde de de tänkte var bäst för sina barn. Våra beslut är inte tagna för att på något sätt säga att någon annans beslut är dåligt. Vi är medvetna om att man kan uppfostra barn på många olika sätt och att det oftast blir bra. Vi önskar bara att andra kunde se det så när vi meddelar hur vi valt också. 
NEJ, Det är inte trevligt att bemötas med ifrågasättande i sin föräldraroll. 
Vi alltså både jag och min man skulle vilja be er som läser att tänks en gång till när ni bemöter andras beslut. 
Det kan vara ang deras val för sina barn men precis lika gärna ang andra beslut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar