tisdag 19 mars 2013

Vikinga skjortel

Om jag inte hinner hantverka eller pyssla blir jag galen. och eftersom jag längtar till sommaren så försöker jag smyga in lite saker som får mig att tänka på den så ofta som möjligt.
I sommar är planen att min groda skall kunna följa med när jag åker på olika vikinga event. Och han skall följa med och leka Viking på krigshjärta.
Då heter det skaegi.
Därför har vi börjat arbeta på hans dräkt.
Vi börjar underifrån med en underskjortel.


Det här är min grundritning. Vi har tänkt oss en halvkort skjortel som sitter ganska löst för det var vad grodan önskade. Tanken är att plagg som kommer längre ut skall vara lite längre. Och även ha kilar. Vi tyckte att kilar kändes onödigt på det understa plagget.



Här ser ni hur lång den är.


Och här ovan hoppas jag att man kan se hur kvadraten under ärmen sitter.

Skjorteln är inte klar ännu. Nu är den bara snabbt ihopsydd då skall kanter jämnas till och fållas. Och sömmar skall läggas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar