onsdag 2 december 2015

Muslidag

Musli
Det finns olika muslityper. Det finns de som gillar när muslin blir lite blöt och mjuk när man skall ära den och dem som gillar när den är krispig. Jag hör definitivt till dem som gillar muslin krispig. Därför händer det att jag rostar min müsli i ugnen.
Jag använder mig inte av något recept så det här inlägget kommer inte innehålla något sådant. Jag kör helt och hållet på ögonmåttet. 
Lägger hackade och hela nötter, frön och havregryn i långpannan. Häller på lite flytande honung och blandar upp det så att honungen spridit sig. Rostar i 200grader tills jag tycker det ser lagom mörkt ut. Brukar öppna och röra om efter ca 5-10 min. 
När jag tycker det ser bra ut tar jag ut plåten och blandar i russin och ev övrig torkad frukt. De bränns om de är med i ugnen så därför får de läggas till efteråt. Muslin behöver ligga kvar på plåten och torka till och stelna lite men det går snabbt. Efter bara några minuter är den färdig att ätas.
Torkad frukt och andra typer av frön eller flingor att blanda i brukar jag hitta i coops müsli självplock. 
Nu har vi nog müsli som räcker en bit in på det nya året. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar