söndag 13 december 2015

Magi i vardagen



Jag har haft en gestaltningsuppgift i min universitets kurs i bild. Den hade inga ramar förutom att den skulle handla om något nära våra tankar.

Jag som blivit ganska förskräckt över vart det politiska klimatet är på väg och vad jag kunnat läsa om under hösten har funderat en hel del på vad M kommer växa upp i för värld. Kommer han växa upp i en kall och hård värld eller kommer han tillåtas tro på tomten, älvor och magi. Jag vet ju att jag och hans far kommer uppmuntra det men han kommer ju också möta pedagoger på förskolan, skolan och många andra vuxna och barn. 

Kan jag som vuxen göra något för att bjuda barn på en gnutta magi? 
Jag tror det, och ett av sätten som jag tänker mig är att låta magin sätta spår i vardagen. 
Det här är resultatet av mitt arbete. 



Det bor älvor överallt runtomkring oss. Om du har ögonen med dig och kanske kollar en extra gång när något sticker dig i ögonen eller bara ser lite konstigt ut så kanske du också ser spåren. 



Dessa dörrar sitter utspridda runt Rubingatan i Frölunda. Jag har också satt en i Partille och en dörr har flyttat till Alingsås. 
Det är magiska dörrar och oftast behövs magi för att öppna dem. Ibland lämnar någon slarvig älva dem öppna då kan man försiktigt kika in. 





1 kommentar: