måndag 28 maj 2012

Gransirap

Granskottssirap sägs vara en gammal huskur mot hosta. Man skall då ta en sked direkt som den är, har också läst att det finns de som gillar att ha den i the. Tänkte det var dags att gå ut och prova på det här gamla receptet.
Vissa saker hade de ju faktiskt bättre koll på förr.



Så tog en kort promenad bakom huset och plockade mig lite granskott.



Varvade socker citron och granskott i en av Ikeas snäpplocksburkar.



Sedan ställde jag burken i fönstret och hoppas att solen skall göra sitt.



Efter 3 dagar.


Efter tre veckor och utan att jag sett så mycket mer förändring i burkarna så sprack en av mina burkar.


Jag bestämde mig för att det betydde att det var dags att sila sockervätskan och hälla på burk.



Kan helt klart tänka mig att prova det här igen. Men då följer jag nog något annat recept. Tänker att man antagligen kommer längre och får ut mer sirap om man kokar en sockerlösning som sedan får stå med granskotten och citron. Har för mig att jag sett något sådant recept också.
Så vi får se nästa vår helt enkelt.

:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar