måndag 4 juli 2011

Nålbind1,2,3

Hej, hej. jobbar ju ganska mycket just nu med att bli färdig med Viktors Nålbundna sockar och funderar lite på hur jag skall göra mina sockar till lajvet KH i sommar. Det hade ju varit trevligt att nålbinda dem men jag tror ärligt talat inte att jag kommer hinna det. Här kommer ialla fall en kort serie på hur man tar maskorna när man håller på att nålbinda. När skolan har startat igen till hösten och jag fått tillgäng till en bra kamera och stativ kanske jag gör en film men tills dess får folk hålla till godo med dessa bilder. Så här gör jag en knut/bindning:

1. Jag tar en ny maska från förra varvet och en gammal från förra knuten.


2. Här tar jag de tvåmaskorna som sitter närmast bakom tummen. Notera att jag tar dem från tummen och bakåt. Det är för att det skall bli en vridning på dem när du gör nästa steg.
3. Nu har jag fyra maskor på nålen vrider den med dem på så att den går ner på vänster sida av tummen under de två maskorna som sitter på tummen just nu. alltså en gammal och den nya som du just skapat.
Här drar jag tråden igenom helt och kan börja från början igen.


Man kan självklart ha fler maskor kvar på tummen eller välja att plocka fler än två maskor bakom tummen för att göra en tjockare slutprodukt. Men med det entrådiga garn som jag föredrar passar 2,2,2 metoden bra.
Lägga ut. gör du genom att istället för att plocka 1ny och 1 gammal på nr 1 bara använda samma maskor som du sydde i under förra varvet.
Ta in. gör du genom att ta tex 2nya och en gammal på steg 1.
Du kommer in i det ganska snabbt.
Lycka till/Carola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar