söndag 16 januari 2011

Semmeldag- söndagsprojekt

Dagens tema handlar om semlor eller som Ture Sventon lärt oss att det heter Temlor.
Det är också kopplat till någon som är mycket duktigare på det här med att blogga än jag är. JAg skall baka Temlor med en matbloggare som heter Viktor och har bloggen Gråbergsmat . Baka semlor är ju något som jag brukar göra åtminstonde en gång om året. Men den här gången skall jag göra det tillsammans med någon som VET. Det skall bli roligt!
Lägger in en bild på förra årets Temlor här så får bild på dagens komma efteråt.
Om Semlan
Det finns flera olika förklaringar och beskrivningar om hur det kommer sig att vi äter Semlor. Den som jag gillar bäst är den att  semlor från början var släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. Detta skulle vara bakgrunden till att semlor äts från fettisdagen och fram till påsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar