måndag 17 april 2017

Myskpumpa/ butternut pumpa. Vi odlar, trädgård.

Nu har vi bott hos mina föräldrar två månader längre än det var tänkt. Egentligen skulle vi vid det här laget varit fullt upptagna med att förbereda marken i trädgården för trall och gräsmatta. Så är inte fallet. Vi vet fortfarande inte hur trädgården kommer bli. Men eftersom jag är så inställd på trädgård och vår och bara längtar efter att få fixa. Så hittade jag på något halvnyttigt att sysselsätta mig med. Helgen kring första april sådde jag några butternut frön. Eller som jag lärt mig i efterhand, det svenska namnet är myskpumpa. 
Jag satte dem i små krukor som jag byggt av tidningspapper. Och fröna plockade jag ur en köpt pumpa. 
Jag ställde de små papperskrukorna i en lunchlåda så att de skulle kunna få ljus men också hålla sig fuktiga. 
Två veckor senare hade alla frön grott. 
Då satte jag ner hela pappkrukan i större krukor med blomjord. Vi skaffade lite större krukor med någon förhoppning om att de skall klara sig i krukorna tills vi kan plantera ut dem på bra ställe.

Min önskan och förhoppning är att vi inom rimlig framtid efter att vi fått tillträde skall få upp lite stacket eller något så dessa små plantor kan få slingra sig upp. Har jag tur så kanske vi kan skörda pumpor i september. Men man vet aldrig för internet berättar för mig att myskpumpan vill ha lång säsong. Det var därför jag bestämde mig för att förså dem inne redan i april. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar