söndag 14 juni 2015

Gravid på lajv och oväntad reaktion







Nu har jag kommit hem från Lajvet krighshjärta 7. Det var både ett spännande lajv och ett otroligt tufft sådant. Dagarna innan protesterade mina fogar och jag fick foglossning. Därför försökte jag använda foglossningsbälte så mycket som möjligt under lajvet. Ett foglossningsbälte är som ett riktigt hårt och brett resårband som du spänner åt riktigt hårt över stussen. Det hjälper till att hålla ihop fogarna så att det skall göra mindre ont. Allt bra där, jag tyckte att det fungerade riktigt bra men... Det var väldigt varmt och svettigt på lajvet och jag fick värmeexem under foglossningsbandet. Efter bara två dagar på lajvområdet så ville jag bara gråta varje gång jag skulle spänna på mig bandet. Det gjorde så *** ont. De sista dagarna bar jag inte bandet alls utan tänkte att det säkert var bättre att försöka mitt bästa att bara gå långsamt och försöka ta korta steg.
De flesta var väldigt omtänksamma på lajvet och jag tänkte att det egentligen inte var några större problem att åka på lajv med gravidmage. Visst jag fick gå ut på forumet veckan innan och faktiskt göra klart att min mage var på riktigt och att ingen fick slå på  mig. Jag gjorde klart att jag inte skulle bära några vapen och försöka hålla mig så långt bort från striderna som möjligt. Vilket var svårare än jag trott, framförallt vid slutstriden som ju liksom är finalen på hela lajvet. Då vill man vara i närheten för det är där det kommer avgöras, och det är efterslutstriden som det fotograferas och alla minglar och snackar med varann. När striden kom närmare mig så hade jag toksvårt för att inte ta upp någon av de fallna krigarnas vapen och ge mig in. jag kände hur adrenalinet pumpade i hela kroppen och jag verkligen längtade efter att få blanda mig in i striden. I det här läget var det tur att Jennike stod i närheten av mig då hon helt enkelt ställde sig framför mig och hindrade mig från att göra något dumt. ( Tack Jennike.) Jag insåg att även om jag spelat civila roller tidigare så har jag alltid haft möjligheten att ge mig in i strid, den här gången fick jag ju inte och det var mycket mycket svårare. Jag blev väldigt förvånad över min egen reaktion i det här läget och det är något som jag kommer att behöva fundera mer på.
 Jag på lajv, v.24 här har magen blivit lite större.


Nu när jag kommit hem kan jag konstatera att magen växt massor under lajvet.
Jag kan också konstatera att är man gravid i 6e månaden så går det utmärkt att lajva i sverige, och att man sover förvånansvärt bra på en tjock luftmadrass med två bäddmadrasser. Mjukt och gott.
Och att det är knöligt att kravla sig ur en sovpåse som man delar med sin man när man behöver gå upp tidigt för att gå på toa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar