måndag 30 maj 2011

1400-tals klänningen fortskrider

Har fixat mönstret och sytt ihop delarna. Ja, jag fuskade och sydde sömmarna på maskin. Jag kommer lägga alla sömmar efteråt så det gör inte så mycket om de hophållande är sydda på maskin.
Här är fronten ihopnålad för att ni skall få en bild av hur det kommer bli.

Ni ser också min mystiska huvudbonad. jepp den skall vara tidsenlig med. jag är inte riktigt nöjd men har följt alla beskrivningar jag förstod ur medieval tailors assistents guide.
Jag ser inte fram emot att lägga alla sömmar eller sy alla snörhål på framsidan.
1400-tals kläder snördes nämligen ihop men inte så som vi är vana vid. alltså inte så som du snörar ihop skor utan mer i en spiral. du gör en knut längs ut på snöret och trär det i spiral nerifrån så att de bitar av snörningen som ligger på framsidan ligger vågrätt och den sida som inte syns får diagonalt.

Det här är ingen riktigt bra bild men kanske duger den tills jag har kommit så långt själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar